Een-en-dertig procent

CIMG4852


CIMG4852,
Foto gemaakt door wytze.

Update: lees ook het verslag op Livre.

Gisteren was ik bij het OSOSS symposium in Arnhem. Wat volgt is een korte impressie van de dag. Zelf hield ik een korte presentatie over Sakai, waarvan een kort Engelstalig verslag is terug te vinden op http://sakai-nl.blogspot.com.
De dag begon met een aantal korte plenaire presentaties. Zoals bijvoorbeeld Jan-Willem Broekema die aangaf dat tegenwoordig OSOSS staat voor Open Source als Onderdeel van uw Software Strategie. Het programma van de overheid dat OSOSS heet, is zich sinds dit jaar vooral gaan richten op Open Source. Bij Binnenlandse Zaken is een andere afdeling, waar ik de naam van vergeten ben, zich gaan richten op Open Standaarden. Ik vind dat toch een beetje een rare move. Gelukkig was er op de dag wel aandacht voor open standaarden.
Marc Bressers toonde zich een kundige dagvoorzitter en maakt genoeg contact met de zaal. Door zijn acties werden we aangezet om met onze tafelgenoten te gaan praten. Twee van mijn tafelgenoten waren betrokken bij de implementatie van een Open Source content management systeem (Hippo en Typo3). Dit schijnt een hot topic te zijn bij de overheid.
Vervolgens hield Bouke Koelstra (zie foto) een enthousiast betoog over het gebruik van open source bij gemeenten: 31 procent van de gemeenten maakt toevallig gebruik van open source software.
Hans Sleurink was vervolgens aan de beurt. Hij is eindredacteur van het “Open Source Jaarboek 2006/2007” en presenteerde enkele conclusies. Dit boek is een goede ontwikkeling, dunkt mij. ISBN 9078730013 (te verkrijgen, printing on demand, via www.gopher.nl). Elke bezoeker kreeg het boek mee na afloop van de conferentie.
Een interessante presentatie die ik bezocht betrof het SELF project (www.selfproject.eu). Dit project beoogt een community te gaan vormen waarin vrij onderwijsmateriaal vrij zal worden uitgewisseld. Medio 2007 zal het electronische platform ‘live’ gaan. Het doet mij erg denken aan repositories (ze gebruikten zelf het woord ‘kennisbank’, wat ik een beetje een vies woord vind). Hopelijk wordt het wiel niet opnieuw uitgevonden in dit project, maar wordt er goed gekeken naar eerdere initatieven. De uitdaging van dit project is natuurlijk dat er genoeg ‘brengers’ van goed materiaal zullen komen, ‘halers’ zullen er zeker zijn.
Al met al een geslaagde dag, waarmee ik weer wat meer ben ingevoerd in de open source wereld in Nederland. Meer foto’s op mijn Flickr account. Ik zie trouwens nog weinig andere foto’s van de dag op Flickr.

2 reacties op Een-en-dertig procent

  1. wytzekoopal zegt:

    Wat / van wie is die site die je noemt? Beetje vaag hoor….. Ik kan geen namen van auteurs oid vinden.

Geef een reactie

