Oud nieuws in nieuw licht

Zojuist herlas ik een persbericht uit augustus 2005 op de site van SURFSPOT.NL. Een citaat: “Meer dan eenderde van de technische studenten vindt dat hij of zij niet kan afstuderen zonder gebruik te maken van illegale software.”
Vervolgens lees ik in dat zelfde persbericht dat de directeur van SURFdiensten vind dat “(..) we SURFSPOT.NL beter op de kaart moeten gaan
zetten, zodat studenten ons nog gemakkelijker kunnen vinden. Wij
voorzien studenten namelijk via http://www.surfspot.nl van ‘legale software
voor illegale prijzen’. Hiermee is hun hoofdreden om werkelijk illegale
software te gebruiken vanwege de te hoge prijs van legale software
direct weggenomen.”
Ja, natuurlijk moet surfspot nog bekender worden, maar je kunt als student ook een andere strategie bewandelen…. Ga gewoon gebruik maken van legale software die NIETS kost, opensource dus.
Ik heb trouwens SURF al een keer benaderd om eens te kijken of ze opensource software in hun webwinkel zouden willen opnemen. Dat kon toen technisch niet. Hoe zou het nu zijn? Waarschijnlijk niet veel beter….
Drie voorbeelden die je serieus kunt bekijken:
Tekstverwerking, spreadsheet etc: OpenOffice
Email client: Thunderbird
Webbrowser: Firefox

2 reacties op Oud nieuws in nieuw licht

  1. stelt zegt:

    Legaal en gratis betekent ook minder gedoe met licenties, registreren, activeringen, updates, een dreigende BSA en betalingswijzen.

    Overigens is mijn idee “open standaarden zijn bijna altijd goed, open source vaak”. Opera een browser die zich heel netjes aan open standaarden houdt, ze mede-ontwikkelt en met haar succes ook verspreidt (nu bijvoorbeeld weer op de Nintendo Wii) heeft ook mijn steun. Vooral ook omdat juist deze browser van open standaarden wel de laatste zal zijn die een vendor lock-in strategie wil/kan toepassen.

    Over steun gesproken, ik geef liever een vrijwillige bijdrage. Wat ik voor dingen waar ik zelf weer geld mee verdien ook wel eens doe.

  2. stelt zegt:

    Als er nog meer mensen contact opnemen met SURF is de kans groter dat er wat verandert

Geef een reactie

