Vista is verplicht op de notebooks?!

Zojuist was ik even op de speciale bestelpagina voor de UT bij Dell (te bereiken via het Notebook Service Centrum, NSC). Er worden twee modellen tegen scherpe prijzen aangeboden. Niks mis mee!

Maar: je kunt alleen maar als besturingssyteem Vista kiezen bij het configeren van het ding (overigens zijn er ook geen minder-opties in het bestelscherm, terwijl Dell dat normaal wel heeft). Zelfs Win XP is niet mogelijk, laat staan geen besturingssysteem of Linux… Ik heb een mailtje gestuurd naar het NSC met een verzoek om uitleg of reactie. We wachten even af.

Of heb ik wellicht gemist dat de UT inmiddels voor Vista als standaard besturingssysteem heeft gekozen? Wat ik trouwens heel heel zonde en jammer zou vinden…

7 reacties op Vista is verplicht op de notebooks?!

  1. Casper H. zegt:

    Tja, wat had je dan verwacht?

  2. Wytze Koopal zegt:

    Een stukje uit de email die ik terug kreeg van het Notebook Service Centrum: “Vista is het nieuwe besturingssysteem van Windows, en wij merken dat er een grote vraag onder studenten naar Vista is. Tevens begint Vista natuurlijk ook een standaard te worden, (..) De hoofd reden voor ons om te kiezen voor Windows Vista is het meegaan met de huidige ontwikkelingen en voldoen aan de vraag van studenten.”
    Ik word hier zo moedeloos van; onwetendheid en naiviteit zijn wat mij betreft de sleutelwoorden hier. Het is een zelfde soort discussie als over opensource ELO’s, die je hier vindt http://www.edusite.nl/edusite/publicaties/17566

  3. Foppe zegt:

    Erg kortzichtig om nu al alleen Vista te gaan aanbieden, ikzelf gebruik bijna geen Windows meer, maar ik lees nog genoeg verhalen van mensen (en ook bedrijven) die Vista geïnstalleerd hebben en er weer terug naar XP zijn gegaan, vooral vanwege stabiliteit.

  4. wytzekoopal zegt:

    Ik heb nog een keer via email gecorrespondeerd met het NSC. Blijkbaar is de vraag vanuit studenten heel erg hoog en dus een belangrijk criterium (en ook wel te billijken, lijkt mij). Een klein citaat uit de tweede email, waar ik wel een beetje kromme tenen van krijg: “(..) ook heeft Microsoft de computer en notebook leveranciers verboden om op 1 januari 2008 geen windows XP meer aan te bieden op zijn/haar systemen.”

  5. stelt zegt:

    koop gewoon een Dell

    “Dell has already expanded its consumer Linux line, and now it has announced that it will soon be offering Ubuntu Linux systems outside of the United States”

    bron: http://desktoplinux.com/news/NS7159701171.html

  6. Casper H. zegt:

    Ik begrijp helemaal niet waarom de ‘vraag vanuit studenten’ de beslissing bepaalt om Vista te leveren. Nadenken en enig beleid zou de beslissing moeten bepalen, lijkt mij. Maar van beide heb ik sowieso nooit iets gemerkt bij de IT-mannen alhier.

  7. stelt zegt:

    Casper H., er zijn alhier wel wat IT-mannen die nadenken en wel wat IT-mannen die beleid bepalen, van overlap tussen deze groepjes is echter niet zoveel sprake.

Geef een reactie

