grootste wetenschappelijke experiment ooit gebruikt open IT.

Zeldzaam veel aandacht voor een wetenschappelijk experiment, kreeg het opstarten van de Large Hadron Collider. Varierend van mensen die dachten dat de wereld zou verdwijnen in een zwart gat, tot mensen die de LHC rap op YouTube over het onderwerp gaaf vinden.

De testopstelling is niet alleen qua afmetingen verbluffend (detectors ter grootte van flatgebouwen rond een 27 km lange tunnel op 100m onder de grond) maar produceert ook nog eens “unprecedented quantities of data” die geanalyseerd moeten worden. Iets waarvoor men heeft bedacht hoe men nog beter meerdere computers over de hele wereld kan laten samenwerken als een (LHC) GRID/supercomputer.

Als u denkt dat dit ver van uw bed is: Het World Wide Web wat we nu dagelijks gebruiken is ook bij CERN bedacht. Maar ook andere alledaagse open technieken die heel normaal zijn op uw PC worden in dit project gebruikt: zie KDE for monitoring LHC en SVG for LHC detection event display. In dit laatste artikel kun je zien dat de gemiddelde werknemer van CERN maar zelden meer Windows en al helemaal bijna nooit meer Internet Explorer gebruikt (zie plaatje).

Uitvinder van het web bij CERN en nu hoofd van het World Wide Web Consortium, Tim Berners-Lee, vindt dat Internet Explorer (IE) technisch flink achterloopt, vooral vanwege het ontbreken van ondersteuning voor SVG (Scalable Vector Graphics). Dat terwijl het aandeel Internet Explorer deze week ook direct al flink had te lijden onder het door Google uitbrengen van z’n browser “Chrome”

3 reacties op grootste wetenschappelijke experiment ooit gebruikt open IT.

  1. Julien zegt:

    Toch even beter kijken wanneer je een engels origineel kopieert, en er eerst _alle_ engelse woorden uithalen (en niet “to” laten staanšŸ˜‰ )

  2. stelt zegt:

    @Julien: de enige “to ” die ik kan ctrl-F-en is in “Reacties to “, wat volgens mij door de mensen van wordpress.com komt (heb ik zelf niet gekopieerd). Verder zie ik nog een “too” in de 1e reactie van mezelf, omdat ik weer eens van taal vergat te switchen (sommige dagen doe ik meer in Engels dan in Nederlands, waardoor de talen wel eens wat door elkaar lopen bij mij). Verder heb ik het stukje helemaal zelf geschreven, hoewel ik met quotes en links wel sterk verwijs naar extern materiaal, maar dat is juist ‘the point’ (wel meer stukjes van mijn hand zijn juist ‘connecting the dots’).

Geef een reactie

