“Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” (belastingdienst en accessibility)

Het kan zeker nog makkelijker:

Voor de UI-afdeling:
– Een tekstvak met een knipperend streepje erin, betekent overal ter wereld dat je er in kunt typen, behalve in het aangifte programma van de belastingdienst.
– Je kunt voor grotere tekst kiezen, maar de “je doet iets fout”-meldingen zijn toch weer in de standaard lettergrootte.
– “Je doet iets fout”-meldingen verwijzen in woorden naar bepaalde invulvakjes, maar het zou handiger zijn als er ook visueel naar werd verwezen (kleurtje, pijltje, knipperen, zoiets)
– Misschien iets meer ‘goed wiel zoeken’ i.p.v. ‘wiel opnieuw uitvinden’?

Voor de communicatie deskundigen:
– Het gemiddeld te beantwoorden vragen kan volgens mij nog wel aardig naar beneden, door betere keuze van ‘paraplu-begrip vragen’. ZZP-er? JA/NEE zou minder dubbelop in prive/zakelijk aangiften kunnen realiseren.- Het taalgebruik kan eenvoudiger en consistenter

Voor de belastingspecialisten:
– Er worden dingen gevraagd die automatisch uit andere gegevens afgeleid kunnen worden.
– Belasting invullen en dan terugrekenen naar bedragen waar dat dan belasting over is is natuurlijk omgekeerde wereld (en vragen om afrondfouten)

Voor de ontwikkelaars:
– in geval van betalen, overschrijving aanmaken voor internetbankieren, zodat je daar alleen nog hoeft te bevestigen
– e-facturen inladen in belastingapplicatie (scheelt weer handmatige invoer en kans op fouten)
– ingelogd op beveiligde omgeving graag alle formulieren zoveel mogelijk vooringevuld en waar mogelijk ook digitaal verstuurbaaar.
– mogelijkheid incomplete aanslag samen met belasting’telefoon’ langs te lopen (andere kant van de lijn heeft gegarandeerd zelfde gegevens voor de neus.

Misschien kunnen bepaalde dingen wel en heb ik ze gewoon nog niet gevonden, maar iets wat voor jan-en-alleman is moet lijkt mij een stuk meer vanzelfsprekend zijn.

3 Responses to “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” (belastingdienst en accessibility)

  1. Wytze Koopal schreef:

    Nou nou, uit eigen ervaring kan ik melden dat het nog wel meevalt hoor! Het doen van BTW aangifte via het beveiligde ondernemers-gedeelte van de website van de Belastingdienst is best in orde bijvoorbeeld.

  2. stelt schreef:

    De UI dingetjes had ik zelf zo door. Maar ik ben dan ook een computernerd met (nu nog) goede ogen. Iemand (de man naast me in het restaurant waar jij toevallig ook zat laatst) die het belastingboek voor een groot deel uit z’n hoofd kent, maar lang niet dagelijks achter een computer zit en een leesbril draagt werd er serieus door vertraagd. Een paar kleine wijzigingen kan hier veel verbeteren.

    Toen ik toch aan het schrijven was ben ik na de UI dingetjes verder gegaan met brainstormen.

    De ‘wel/niet verzonden’ melding klopt ook niet altijd ben ik achter. En er is iets raars met printen, duurt een orde van grote langer dan bij andere programma’s

    Een programma voor ons allen (vergrijzing, etc.) en door ons allen (betaald), moet aan extreem hoge eisen voldoen.
    Toevallig heb ik jaren geleden wel eens gesproken met een van de ontwikkelaars, en toen bleek het nog complexer dan ik al dacht. Er is heel veel knap werk verricht, maar er is zeker nog genoeg ruimte voor verbetering.

  3. Casper H. schreef:

    Op zich aardig dat er een Linuxversie is van het aangifteprogramma. Het font is bijna onleesbaar omdat ze gebruik maken van een GTK library uit 1980 of iets dergelijks, maar het werkt. Met Wine kun je de Windowsversie draaien maar de laatste keer werkte alles op het versturen na. Handig.

Geef een reactie op stelt Reactie annuleren